
Digitaal radio luisteren gebeurt op verschillende manieren. Via vast en mobiel internet, digitale set-top boxen van providers en gratis via de ether gratis met een DAB+ ontvanger. In Nederland staat de teller van verkochte DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, op ruim 875.000 per eind 2017. In dat jaar reed meer dan 37% van de nieuw verkochte auto’s de garage uit met standaard een DAB+ radio aan boord (bron: JATO Dynamics en GfK). Met deze resultaten is Nederland "de beste leerling van de klas" in Europa.
De grootste drijfveer voor het luisteren via DAB+ is de digitale geluidskwaliteit. Daarnaast speelt het grote aanbod aan stations en gemakkelijke vindbaarheid een belangrijke rol (bron: NLO). In 2019 wordt door de overheid nog een frequentiekanaal geveild waardoor in heel Nederland circa 9 tot 15 extra DAB+ radiostations landelijk kunnen gaan uitzenden. Dit betekent opnieuw een groter aanbod aan radiostations, dus nog meer keuze voor luisteraars.
Eind vorig jaar hebben de landelijk commerciële omroepen het bereik via hun netwerk flink verbeterd. Hierdoor kan een groter aantal mensen het netwerk van de landelijke commerciële stations beter ontvangen dan daarvoor.