
Vanaf het moment van de lancering van DAB+ in september 2013, is 6,2% van de verkochte radioproducten een DAB+ ontvanger. In de eerste twee jaar na lancering van DAB in Duitsland en Verenigd Koninkrijk, was dit respectievelijk 5,2% en 4,8%. Verder werden in de eerste vijf maanden van dit jaar ruim 16.000 nieuwe auto’s verkocht met DAB+ standaard ingebouwd. Dat is 10% van het totaal aantal verkochte nieuwe auto’s.
Sinds de lancering van DAB+ in september 2013 wordt door Digital Radio+ voorlichting gegeven over DAB+, de digitale opvolger van FM aan consumenten, met onder meer de reclamecampagnes 'Let's get Digital'. DAB+ biedt luisteraars meer keuze aan radiostations dan FM, digitale geluidskwaliteit, en eenvoudige stationskeuze op alfabet, overal in Nederland. Daarnaast heeft Digital Radio+ in verschillende winkels een grote digitale radio van 4,5 meter staan waarop zeer herkenbaar DAB+ gepromoot wordt.
Volgens Jan Westerhof, directeur NPO en voorzitter van Stuurgroep Digital Radio NL, blijkt de samenwerking tussen publieke en commerciële omroepen, overheid, fabrikanten, retailers en auto-industrie en andere belanghebbenden goed te werken. Het einddoel is net als in andere landen in Europa toe te werken naar de uitfasering van FM. Noorwegen begint in januari 2017 als eerste Europese land met het afschakelen van FM. Zwitserland zal volgen vanaf 2020.
Menno Koningsberger, voorzitter van de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en vicevoorzitter van Stuurgroep Digital Radio NL, gaf aan dat de radiomarkt zijn werk doet en dat het tijd is dat de overheid daar achter gaat staan. Op dit moment is er onrust bij de commerciële radiostations, vanwege de plannen van minister Kamp om de FM-licenties die in 2017 aflopen, opnieuw te veilen.