
Bijna iedereen luistert naar de radio in de auto. Onderzoek van JATO Dynamics laat zien dat meer dan 14% van alle nieuwe auto’s in de eerste helft van dit jaar af fabriek zijn uitgerust met een DAB+ radio. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2014. Dit is bekend gemaakt tijdens het symposium voor de automobiel industrie tijdens BNR De Nationale Autoshow van afgelopen vrijdag.
Jacqueline Bierhorst, project directeur Digital Radio NL: “De Week van de Digitale Radio is een ludieke manier om de bekendheid en voordelen van digitaal radioluisteren, met de nadruk op DAB+ onder de aandacht te brengen. De stations hebben ieder op hun eigen wijze luisteraars geïnformeerd over DAB+, op termijn de vervanger van de FM. De campagne heeft de afgelopen week vrijwel heel Nederland bereikt via radio, tv en social media, bijvoorbeeld alleen al via Twitter 2,3 miljoen mensen.” (bron: ClipIt)
De bekendheid van DAB+, de digitale opvolger van FM groeit. Sinds 2013 zijn er diverse radiostations beschikbaar op DAB+. Dit was tevens de start van een voorlichting campagne van Digital Radio NL om consumenten te informeren over de beschikbaarheid en mogelijkheden (meer radiostations en digitale geluidskwaliteit) van DAB+. Terugkerende campagnes zoals de Week van de Digitale Radio en de reclamecampagne “Let’s get digital” hebben er aan bijgedragen dat de bekendheid van DAB+ is toegenomen met 25% naar 50%. Ruim een kwart van de Nederlanders is van plan een digitale radio met DAB+ aan te schaffen. (bron: NPO MAP juni 2015). Het aantal verkochte DAB+ radio’s is in de eerste helft van 2015 bijna verdubbeld ten opzichte van de eerste helft van 2014. (bron: GfK panelmarkt sales units 2015).