
In Nederland staat de teller van het aantal verkochte DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, op ruim 719.000. Dit bleek maandag 3 oktober 2017 tijdens het symposium Dag van de Digitale Radio' in Hilversum, waar de meest recente cijfers van het NLO, JATO Dynamics en GfK werden gepresenteerd.
De belangrijkste drijfveer voor het luisteren via DAB+ is de digitale geluidskwaliteit. Daarnaast speelt het grote aanbod aan stations en het gebruiksgemak om de radiostations op alfabetische volgorde te vinden een belangrijke rol (bron: NLO). Het aantal verkochte DAB+ radio’s is in de eerste helft van 2017 gegroeid met 48% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (bron: GfK sales units).
Het meest verkocht zijn de draagbare radio’s. De audio home systemen en radio boomboxen, die DAB+ kunnen ontvangen, zijn eveneens populair. Het percentage nieuw verkochte auto’s met standaard een DAB+ autoradio is in de eerste helft van 2017 met 9% toegenomen tot 35% ten opzichte van 2016 (bron: JATO Dynamics 2017).
Volgens Jurre Bosman, directeur Radio NPO en voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL is DAB+ de opvolger van FM voor ether broadcasting. De toekomst van radio-ontvangst is niet alleen digitaal maar ook hybride, een combinatie tussen DAB+, 4/5G en wifi. Tegenwoordig luistert bijna de helft van alle radioluisteraars al buiten FM om, via een scala aan digitale apparaten. De ambitie van de stuurgroep is dat in de toekomst elk verkocht radiotoestel DAB+ kan ontvangen.